Vaja Bolečine v kolenu

Operacija kolena: Katere vaje lahko izvajam?

Operacija kolena s seboj prinese veliko posledic – med drugim oslabljeno koleno, ki nujno zahteva počivanje. Veliko bolnikov tako meni, da se morajo na vsak način izogniti vadbi, vendar pa temu ni tako. Ustrezna vadba je namreč pomemben element uspešnega okrevanja po operaciji kolena.

Seveda pa je pomembno tudi, kakšne so vaje, ki jih izvajaš. Če ti določena vaja povzroča bolečino ali otekanje kolena, se je izogni. Operacija kolena zahteva nujno posvetovanje z zdravnikom, ki ti bo glede na okoliščine najbolje svetoval, katere vaje so zate primerne in katere ne.

Zakaj operacija kolena za okrevanje nujno zahteva vadbo in katere so tiste vaje, ki jih zdravniki pogosto priporočajo? Preveri v nadaljevanju.

Operacija kolena

Operacija kolena in zakaj je pomembno gibanje po operaciji

Kolenski sklep spada med tečajaste sklepe – njegov zgornji del pripada stegnenici, spodnji del pa golenici. Med njima sta dve vezivno-hrustančni ploščici oz. meniskusa, ki imata blažilno vlogo. Sprednji del sklepa pokriva pogačica.

Eden najpogostejših razlogov za operacijo kolena je obraba sklepa – hrustanec postane tako stanjšan, da stegnenica in golenica drgneta ena ob drugo, kar povzroča bolečine in omejuje gibljivost kolena. Z operacijo bolečine  močno omilimo, pogosto pa tudi povsem izginejo. Izboljša se tudi gibljivost kolena, kar olajša opravljanje vsakodnevnih aktivnosti. Vendar pa moraš za uspešno okrevanje nekaj storiti tudi sam.

Tvoj program vadbe po operaciji kolena mora vsebovati tiste vaje, ki bodo zmanjšale otekanje kolena, olajšale bolečine v kolenu, pomagale ojačati koleno, ga stabilizirati in mu povrniti gibljivost. Stabilnost koleno dobi od obkolenskih vezi, križnih vezi in stegenskih mišic – tem delom moraš po operaciji kolena posvetiti posebno pozornost. Tako se boš hitreje vrnil v prvotno stanje in z redno vadbo boš kmalu lahko spet brez težav opravljal vsakodnevne aktivnosti.

Pomembno je, da po operaciji poskusiš zmanjšati otekanje kolena. To lahko storiš s kombinacijo ustreznih vaj in počitka. Ko počivaš, se ulezi, tvoje noge pa naj bodo vzravnane. Pri zmanjšanju oteklih kolen pa ti prav tako lahko pomaga hlajenje.

Po operaciji koleno izgubi tako gibljivost kot moč. Pomembno je, da počasi delaš na krčenju in istezanju kolena – pri tem ti lahko pomagajo tako ustrezne vaje kot tudi preprosta vsakodnevna opravila. To je na primer sedenje za mizo s pokrčenimi koleni in ležanje brez podpore blazine pod kolenom.

Katerim vajam se izogibati?

Po operaciji kolena se izogibaj vsem aktivnostim, ki bi močneje obremenjavale kolenski sklep. Vse aktivnosti, katerih del so hitri in agresivni gibi, torej ne pridejo v poštev: tek, nogomet in drugi kontaktni športi, skoki, tenis in smučanje.

Katere pa so tiste vaje, ki jih po operaciji kolena lahko izvajaš? Beri naprej!

Hoja

Pozitiven učinek na koleno ima lahko že hoja. Prični s hojo z oporo za krajši čas in postopoma podaljšuj svoje sprehode. Preizkusiš lahko tudi nordijsko hojo. Gre za hojo s pomočjo posebnih palic, ki so podobne tistim za tek na smučeh. Bistveno je, da nordijska hoja predstavlja vadbo celotnega telesa – od nog do rok in ramenskega obroča.

Plavanje

Plavanje je ena izmed vadb, pri katerih tvoja kolena ne trpijo zaradi pritiska ob stiku s trdo površino, kot se to dogaja na primer pri teku. Osebe z bolečinami v kolenih tako pogosto lahko v vodi telovadijo bistveno dlje in lažje.

Plavanje ti lahko pomaga ojačati mišice in povečati gibljivost kolena, pomembno pa je, da plavanje kombiniraš tudi z ostalimi vajami za razgibavanje in jačanje kolena.

Lajšanje bolečega kolesa s kolesarjenjem

Sobno kolo

O lajšanju bolečin s kolesarjenjem smo že govorili. V nasprotju s prepričanjem mnogih je kolesarjenje ena izmed aktivnosti, ki z jačanjem mišic pomagajo lajšati bolečine v kolenu. Kolesarjenje ojača štiriglave stegenske mišice, ki ščitijo kolena. Močne mišice pomenijo bolj stabilno koleno, ki hkrati zmanjša škodo in bolečino.

S kolesarjenjem lahko pričneš približno dva meseca po operaciji, če čutiš, da je tvoje koleno dovolj močno, pa tudi prej.

Sobno kolo ti omogoči, da se izogneš vsem zunanjim vplivom, ki bi lahko tvojemu kolenu povzročile dodatno škodo – na primer ovire na cesti in neraven teren. Posvetiš se lahko le pravilni vadbi in lajšanju bolečin.

Pazi, da pri poganjanju kolesa pritiskaš enako močno tudi s poškodovano nogo – tako boš namreč maksimiziral učinek vadbe.

Pritisk kolena

Poleg kolesarjenja lahko stegenske mišice ojačaš tudi z naslednjo vajo. Ulezi se na hrbet z zravnanimi nogami in pod gležnje postavi zvito brisačo. Napni sprednje stegenske mišice in s tem potisni kolena proti tlom. Zadrži pet sekund in vajo ponovi 20-krat.

Vaja ti bo pomagala ojačati stegenske mišice, izboljšala pa bo tudi samo gibljivost kolena.

Jačanje bokov

Del telesa, na katerega po operaciji kolena pogosto pozabimo, so boki. Jačanje bokov in zadenjskih mišic je za okrevanje prav tako pomembno kot jačanje stegenskih mišic.

Ulezi se na bok s pokrčenimi koleni. Nato dvigni zgornje koleno, drugo pa naj ostane na tleh. Med dvigom naj se stopali dotikata. Ponovi vajo 15-krat na obeh straneh.

Bolečine v kolenu

Krčenje kolena

Ena od pogostih posledic operacije je togo in neprožno koleno. Krčenje lahko povzroči bolečine v kolenu, vendar je nekaj, na kar ne smemo pozabiti. V nasprotnem primeru lahko koleno dolgotrajno izgubi prožnost. Spodnja vaja ti lahko pomaga znova pridobiti izgubljeno gibljivost kolena.

Ulezi se na hrbet, zdrava noga naj bo zravnana. Drugo nogo pokrči in s peto podrsaj najprej v eno smer in nato še v drugo. Ustavi se, ko začutiš bolečine v kolenu, vendar pa poskusi položaj zadržati vsaj sekundo ali dve. Ponovi 10-krat in nato počivaj.

Pomembno je, da program vadbe po operaciji prilagodiš tako, da bo ustrezal tvojemu kolenu in ti bo omogočil uspešno okrevanje. S kombinacijo zgoraj navedenih vaj ti bo nedvomno uspelo.

 

Sorodni
prispevki

Preverite tudi ostale prispevke, s katerimi lahko dopolnite svojo rutino in olajšate bolečino, ki vas pesti.

Video

Vaje za roke in noge

Revmatoidni artritis in artroza
Video

Vaje za hrbtenico

Revmatoidni artritis in artroza
Video

Odpravi bolečine: raztezne vaje za križ

Bolečine v hrbtu in križu
Vaja

5 najboljših vaj za razteg križa

Bolečine v hrbtu in križu