Nasvet Revmatoidni artritis in artroza

Artritis in prehrana – kaj lahko jem?

Kljub vsemu znanju, ki ga imamo o vplivu (ne)zdrave prehrane, številni še vedno menijo, da ustrezna prehrana in artritis nista povezana. Z mnogimi raziskavami pa so že dokazali, da lahko prekomerna telesna teža, sestava hrane in premajhna količina določenih vitaminov vplivajo na razvoj revmatskih obolenj.

O gotovi ozdravitvi bolezni je sicer težko govoriti, nedvomno pa lahko pravilna prehrana prispeva k zmanjšanju simptomov artritisa. Pomembno je omeniti, da prehrana pri artritisu predstavlja podporo klasičnemu zdravljenju revmatskih obolenj in ne njegovo nadomestilo. Cilj je, da z ustrezno prehrano dodatno vplivamo na zmanjševanje sklepnih vnetij in posledično preprečimo ali upočasnimo pojav okvar v sklepih in drugih tkivih.

Kakšna pa je “artritis dieta”? Prehrana pri artritisu lahko drugače vpliva na bolnikovo telo glede na obliko revmatske bolezni, ki ga je prizadela. Poglejmo si najpogostejše oblike revmatskih obolenj in kako lahko na njihov potek vplivamo z ustrezno dieto.

Artritis dieta

Prehrana in artroza

Artroza je ena izmed bolj pogostih revmatskih obolenj, prizadane pa sklepe. Obraba hrustanca v sklepu povzroča bolečino, okorelost in težjo gibljivost sklepa. Ravno zaradi obrabe se artroza pojavlja predvsem pri starejših – bolj, kot je sklep obrabljen, hujši so vnetni procesi in bolj je sklep obolel. Najpogosteje so prizadeti nosilni sklepi – kolena in kolki.

Ustrezna prehrana in artroza sta močno povezani. Na obrabo nosilnih sklepov namreč vpliva prekomerna teža, saj to za sklepe pomeni večjo obremenjenost, posledično pa hitreje pride do obrabe. Zmanjšanje telesne teže lahko pomembno vpliva na znižanje tveganja za nastanek osteoartroze, to pa lahko dosežemo le z zdravo prehrano in zadostno količino gibanja.

Pravilno prehrano pri artrozi sestavlja predvsem zadosten vnos vode, sadja in zelenjave, hrane z vsebnostjo kalcija in proteinov. Iz svoje diete poskusi izključiti alkohol, kavo, sladkor, nasičene maščobne kisline, soli in hidrogenirane maščobe.

Protin ali putika

Putika je ena izmed vnetnih sklepnih revmatičnih bolezni. To obliko artritisa povzroči nastajanje kristalov sečne kisline v sklepih. Sečna kislina je nevarna le, v kolikor nastaja v prekomernih količinah. V tem primeru namreč začne kristalizirati, kristali pa se nato nabirajo okrog sklepov. Rezultat so pordeli, otečeni, boleči in vneti sklepi.

Prekomerno tvorjenje sečne kisline pogosto povzroči prekomerno uživanje hrane z vsebnostjo purinov, kislin in prečiščenega sladkorja ter prekomerno uživanje alkohola – ravno zato je protin dobil tudi ime “bolezen predobre hrane”. Nekatera živila z visoko vsebnostjo purinov so na primer: meso (predvsem svinjina in puran, v manjši meri tudi govedina in piščančje meso), ribe in morski sadeži (sardele, losos, skuše, raki), določene vrste zelenjave (špinača, grah, brstični ohrovt, cvetača, čebula). Poleg povečane količine sečne kisline pa je pogost krivec za putiko tudi njeno zmanjšano izločanje prek ledvic.

Poleg zdravil za znižanje ravni sečne kisline v telesu je bolnikom s putiko običajno predlagano tudi zmanjšanje telesne teže, omejeno vnašanje živil z visoko vsebnostjo purinov in zmanjšanje oziroma popolna opustitev pitja alkohola. Ti ukrepi namreč vplivajo tako na zmanjšanje količine sečne kisline kot tudi na njeno povečano izločanje s sečem.

Osteoporoza

Najpogostejše bolnice osteoporoze so starejše ženske, pojavlja pa se seveda tudi pri moških in mlajših ženskah. Za osteoporozo sta značilna predvsem zmanjšana gostota in povečana lomljivost kosti. Tako se bolezen večkrat pojavi pri bolnikih z vnetnimi revmatičnimi boleznimi in tistih, ki uporabljajo zdravila z vsebnostjo glukokortikoidov – ti namreč vplivajo na pospešitev razgradnje kosti.

Za gradnjo kosti in preprečevanje lomljivosti je pomembno, da tvoja prehrana vsebuje dovolj kalcija in vitamina D ter manj alkoholnih pijač. Vitamin D bo kalciju olajšal prehod iz črevesja v kri in kosti. Poleg tega, da vitamin D nastaja med sončenjem, ga lahko najdemo tudi v določenih živilih, kot so mleko, jajčni rumenjak in morske ribe. Mleko in mlečni izdelki hkrati spadajo tudi med živila, ki vsebujejo veliko kalcija.

Če želiš preprečiti izgubo kalcija iz telesa, v svojo dieto vključuj tudi živila, ki vsebujejo kalij (sadje in zelenjava). Živila z magnezijem (oreščki, ribe), vitaminom C (sadje, zelje, paprika) in vitaminom K (listnata zelenjava, rastlinska olja) bodo poskrbela za obnovo kosti.

Artritis dieta

Artritis: prehrana in dieta

Ne glede na to, katero obliko revmatske bolezni imaš, je bistveno, da uživaš uravnoteženo in raznovrstno prehrano. Z vnašanjem raznovrstnih sestavin in zdravo prehrano lahko dosežeš in vzdržuješ ustrezno telesno težo, ki je bistvenega pomena za nastanek mnogih bolezni – med drugim tudi določenih oblik revme.

Prehrana pri artritisu naj vključuje manjše količine maščob, sladkorja, soli in holesterola. Bela moka in riž, slaščice, meso, sir, gazirane pijače, alkoholne pijače in kava so nekatera izmed živil, ki lahko vplivajo na poslabšanje znakov in simptomov artritisa. Po drugi strani pa lahko določena živila znake artirisa olajšajo. Uživaj hrano, ki vsebuje vitaminov in mineralov – “artritis dieta” naj torej vsebuje veliko sadja, zelenjave, žitaric in maščobnih kislin omega 3 (ki jih najdeš predvsem v ribah).  

Kot vidiš, priporočena prehrana pri artritisu močno sovpada s splošnimi priporočili za zdravo prehrano. V kombinaciji z redno telesno vadbo in zdravili te lahko pravilna “artritis dieta” pripelje do boljšega počutja, olajšanja simptomov in znakov artritisa ter upočasnitve razvoja bolezni.

Sorodni
prispevki

Preverite tudi ostale prispevke, s katerimi lahko dopolnite svojo rutino in olajšate bolečino, ki vas pesti.

Vaja

5 najboljših vaj za razteg križa

Bolečine v hrbtu in križu
Video

Prebujanje telesa

Bolečine v mišicah in sklepih
Video

Vaje za hrbtenico

Revmatoidni artritis in artroza
Nasvet

Putika: vse, kar moraš vedeti

Revmatoidni artritis in artroza